Hofm 20180086 De Longboarder01 Compressed

Let op: combimobiliteit kan je gezondheid ernstig verbeteren

woensdag 2 mei 2018

Terug naar overzicht

Bus, trein en tram combineren of afwisselen met een andere ‘modus’ is én avontuurlijk én goed voor je gezondheid. Zowel fysiek als mentaal. Want je verliest er calorieën mee en wint nieuwe ervaringen. Nog gezonder onderweg zijn? 7 tips!

Tip 1. Stap eens een halte vroeger of later af

Stappen is gezond. Een halte vroeger of later van je bus of tram stappen dus ook. Het laatste stukje doe je te voet, daar verliest je calorieën mee. Gemiddeld 55 kilocalorieën per gelopen kilometer, om precies te zijn. En ondertussen geef je je ogen wél de kost.

Tip 2. Wachten betekent nog niet ‘stilstaan’

Op je werk of school zit je al lang genoeg stil. Grijp dus elke kans om te bewegen. Ook wanneer je wacht op de bus of tram. Loop eens een rondje of wandel heen-en-weer. Wacht je op de trein? Stap dan gerust naar de laatste wagen op het perron. Elke verbrande calorie is een mooie extra! Is stappen te gewoontjes? Even muziek op en dansen aan de halte. Wie weet start je wel een trend.

Tip 3. Sneller dankzij skaten of steppen

Avontuurlijk aangelegd? Verplaats je dan eens met het skateboard of de step. Die kan je ongetwijfeld lenen van je buurjongen, zoon of nichtje. Leuke ochtendgesprekken gegarandeerd. Veilig op de baan is hier wel de boodschap, probeer steeds een helm en eventuele beschermende kledij te dragen.

Tip 4: De smaak te pakken? Ga dan voor de 10.000 stappen.

10.000 stappen per dag, het is de magische grens om te zien of je écht goed bezig bent. Vertrek dus gerust met je loopschoenen naar je werk. Zijn er roltrappen in het station? Gebruik toch de gewone trappen ernaast. Je kan je stappen makkelijk bijhouden met je smartphone, smartwatch of klassieke stappenteller.

Tip 5: Stappen is zilver, joggen is goud

Heb je een eindje te overbruggen en zit het weer nog eens mee? Probeer dan te joggen. Da’s gezonder dan gezond. Een man van 80 kilo verbrandt al joggend ongeveer 834 kilocalorieën per uur of ongeveer twee pakjes frietjes. Bij een vrouw van 70 ligt dat rond de 730 kilocalorieën of ongeveer 7 bolletjes ijs met een sausje. Een behoorlijke stap in de goede richting van je wekelijkse work-out dus. En je hoeft het niet te doen voor of na je werk, het kan ook op weg naar je werk. Of naar je bushalte, treinstation of fiets ophaalpunt.

En vooral: vergeet jezelf niet te feliciteren

Combimobiliteit verdient een compliment. Daar bovenop zoveel mogelijk bewegen al helemaal. Al je de volgende keer op de fiets stapt of in je loopschoenen springt, sta dan gerust even stil bij het feit dat je goed bezig bent. Zo wordt een goede actie sneller een goede gewoonte.

Stap Een Halte Vroeger

Deel of tweet dit bericht op

Gerelateerde berichten

Maak een Mobiele Maandag profiel aan

Dan krijg je van ons de komende weken de beste tips, de liefste aanmoedigingen en ontdek je meteen ook je mobiele mogelijkheden. Je hebt een wachtwoord nodig om de komende weken in te loggen op je persoonlijke dashboard. Hier vind je altijd jouw score, jouw behaalde badges, jouw tips op maat, …

Welke verplaatsing maak je het vaakst?

Hoe verplaats je je dan meestal?

Duid hier het vervoermiddel aan dat je dan meestal gebruikt.

Welke andere vervoermiddelen gebruik je nog minstens 1 keer per week?

Duid gerust meerdere vervoermiddelen aan, als je in jouw traject meestal meerdere vervoermiddelen combineert.

Even geduld aub

Je ingave wordt gevalideerd en verwerkt.

Even geduld aub

Je e-mail wordt verwerkt en verzonden.

Mail voor nieuw wachtwoord verzonden

We stuurden je zonet een e-mail over hoe je een nieuw paswoord kan aanmaken.

Daag een vriend uit

Even geduld, je uitdaging is onderweg

Uitdaging verzonden

Er werd een mail verzonden naar je vriend of vriendin. Op je persoonlijke dashboard kan je altijd opvolgen hoe hij of zij het doet.

Daag iemand anders uit

Event aanmaken

Even geduld aub

Jouw event wordt aangemaakt.

Event toegevoegd

Bedankt om jouw event toe te voegen op Mobiele Maandag. Even geduld, het kan even duren voor je event ook echt op mobielemaandag.be staat.